Добровеличківське Відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, надає роз'яснення з найбільш поширених запитань, що стосуються розгляду та нарахування листів непрацездатності застрахованим
Як нараховувати допомоги за е-лікарняними по догляду за дитиною тривалістю понад 14 днів?
Надання допомоги з тимчасової непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років здійснюється за весь період, протягом якого дитина за висновком лікаря потребує догляду, але не більше 14 календарних днів. А в разі стаціонарного лікування – за весь час перебування застрахованої особи в стаціонарі разом із хворою дитиною. Цей вид допомоги фінансується за кошти Фонду соціального страхування України з першого дня.
Однак наявні окремі випадки, коли е-лікарняний з цієї причини непрацездатності створюється на тривалість понад 14 календарних днів попри амбулаторне лікування. У таких випадках комісія з соціального страхування підприємства при розгляді е-лікарняного має звернути увагу на заклад, лікарем якого було створено медичний висновок – є він амбулаторно-поліклінічним, чи забезпечує стаціонарне лікування. Якщо в комісії достатньо інформації для встановлення, що лікування дитини здійснювалось в амбулаторних умовах, вона може відмовити в призначенні матеріального забезпечення за період понад 14 календарних днів. Якщо такої інформації недостатньо, для коректного призначення допомоги необхідно звернутись до відділення Фонду соціального страхування України для здійснення перевірки правильності оформлення медичного висновку.
Зверніть увагу, відповідно до діючого порядку, медичний висновок за категорією «Догляд за хворою дитиною» в амбулаторних умовах може створюватись на максимальний термін 14 календарних днів в межах одного страхового випадку.
У разі продовження потреби догляду за хворою дитиною при її амбулаторному лікуванні понад 14 днів, нормативно-правовими актами передбачено видачу лікарем довідки за формою № 095-2/о про тимчасове звільнення від роботи по догляду за хворою дитиною.
У який термін потрібно призначити допомогу за е-лікарняним?
Процедура, а також строки призначення допомог за е-лікарняними не змінились – як і раніше, призначити працівнику матеріальне забезпечення необхідно упродовж 10 календарних днів з дати видачі лікарняного, ще 5 робочих днів відведено для формування заяви-розрахунку. Водночас, дата видачі паперового і е-лікарняного відрізняються.
Датою видачі для електронних листків непрацездатності вважається восьмий день після дати закриття, яка зазначена в документі. А для е-лікарняних по вагітності та пологах – восьмий день після дати відкриття.
Тож 10 днів на призначення матеріального забезпечення починають рахуватись саме з дати видачі е-лікарняного, тобто з восьмого дня після дати його закриття (або дати відкриття для е-лікарняних по вагітності та пологах).
Хто змінює причину непрацездатності на пов’язану із виробництвом?
Незалежно від обставин набуття хвороби або отримання травми, пацієнту відкриється е-лікарняний з причини «Тимчасова непрацездатність з хвороби або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві». Однак, якщо випадок стався внаслідок професійної діяльності працівника, одночасно буде розпочато процедуру розслідування. Участь в розслідуванні беруть, зокрема, представники Фонду соціального страхування України – якщо під час розслідування зв’язок з виробництвом буде підтверджено, вони оновлять причину непрацездатності в електронному лікарняному. Для цього роботодавцям не потрібно додатково звертатись до Фонду – лікарі ФССУ внесуть зміни самостійно.
Чи можуть паперові лікарняні видаватись як продовження електронних?
З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий листок непрацездатності:
- це технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів;
- помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;
- продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;
- а також у разі всиновлення новонародженої дитини.
У перших двох із наведених випадків паперовий лікарняний можуть видати як продовження електронного. Такі лікарняні складають один страховий випадок та оплачуються за загальними правилами. При цьому в паперовому лікарняному, виданому на продовження, обов’язково має бути наведено номер електронного листка непрацездатності.
З чого складається номер Е-лікарняного?
З початку впровадження в Україні електронних лікарняних їх вигляд набув суттєвих змін – збільшився доступний для перегляду обсяг інформації, з’явились додаткові позначки і змінились різновиди статусів. А розмір унікального номеру е-лікарняного, який раніше складався з 12 знаків, не лише збільшився до 19, починаючи з жовтня, але й продовжує рости.
Розповідаємо, з чого складається номер е-лікарняного, та як його елементи можуть допомогти в призначенні допомоги.
Номер електронного лікарняного – це унікальний номер, який має складну структуру та ніколи не повторюється. Він відрізняється від номеру медичного висновку, на підставі якого сформується лікарняний, та надійде працівнику в повідомленні від Пенсійного фонду (якщо в його особистому кабінеті вказано контактний номер телефону).
Раніше номер е-лікарняного складався з двох частин: 10 знаків порядкового номеру та номеру версії після дефісу. Однак у жовтні до структури номеру додали ще одну частину – номер випадку непрацездатності. Це зробили, аби різні лікарняні, які складають один страховий випадок, було легше ідентифікувати. Тож тепер унікальний номер листка непрацездатності генерується у такому форматі: 1 - номер випадку непрацездатності, 2 - порядковий номер листка непрацездатності, 3 - номер його версії:
- номер випадку непрацездатності. Цей номер співпадатиме для всіх лікарняних, сформованих у межах одного страхового випадку. Він допоможе визначити, є е-лікарняний первинним чи продовженням.
- порядковий номер листка непрацездатності. Основна частина номеру е-лікарняного, яка відрізняється в кожному листку непрацездатності.
- номер версії. Позначається цифрою «1» при створенні нового листка та при створенні листка як продовження. Номер збільшується за порядком («2», «3» та далі) при внесенні кожної зміни до листка непрацездатності на підставі медичного висновку – наприклад, якщо е-лікарняний закриють раніше передбаченого строку у зв’язку з одужанням, або скоротять строк його дії через початок іншого страхового випадку. Будьте уважні – номер версії не пов’язаний із тим, чи є лікарняний продовженням.
Кожна з трьох складових номеру е-лікарняного є його невід’ємною частиною, тож при призначенні матеріального забезпечення і оформленні заяви-розрахунку номер потрібно вказувати повністю. Сьогодні більшість номерів е-лікарняних складаються з 19 знаків, враховуючи дефіси: ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х. Однак кількість знаків не є сталою. Поступово номер е-лікарняного збільшується, коли зростає число страхових випадків. Так, уже є електронні лікарняні, номер яких складається з 20 знаків, оскільки номер страхового випадку семизначний. Збільшення кількості цифр у номері е-лікарняних не впливає на формування заяв-розрахунків – працювати з електронними лікарняними потрібно як і раніше.
Детально про те, як правильно оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним : (https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4283713588423821)