Вільшанська громада

Кіровоградська область, Голованівський район

Правопросвітництво та комунікація системи БПД: про права і не тільки

Дата: 16.12.2021 08:31
Кількість переглядів: 588

Підвищити правову грамотність українців, рівень обізнаності про свої права та механізми їх захисту. Сформувати нову правову культуру у громадах та суспільстві в цілому. Популяризувати правові способи вирішення проблем людей. Все це – цілі правопросвітницької діяльності системи безоплатної правової допомоги. Загалом протягом січня-листопада цього року фахівці системи БПД провели понад 23 тис. правопросвітницьких заходів, якими було охоплено понад 786,7 тис. осіб. 

Моніторинг правових проблем і потреб у правовій інформації

З чого починається правопросвітництво? З вивчення питань, з якими найчастіше звертаються люди до системи безоплатної правової допомоги. Це дає можливість виявити ключові правові проблеми і потреби громадян у правовій інформації.

Так, у системі БПД започатковано новий напрям – проведення соціологічних досліджень.

«Проведення соціологічних досліджень вкрай важливе для системи безоплатної  правової допомоги. Їх результати допоможуть узагальнити досвід та спрогнозувати потребу у правовій інформації, механізмах захисту порушених прав громадян, визначити оптимальні шляхи та засоби вдосконалення правової допомоги, а також канали комунікації для різних клієнтів», – підкреслив в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

Наприклад, цьогорічне соціологічне дослідження обізнаності власників і користувачів земельних ділянок про свої права на землю та способи їх захисту, проведене Координаційним центром з надання правової допомоги за сприяння проєкту «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні», показало, що понад половина респондентів потребують правової інформації з земельних питань. У відповідь на цю потребу фахівці системи БПД протягом січня-листопада провели понад 4,1 тис. правопросвітницьких заходів на земельну тематику, під час яких було охоплено понад 139,5 тис. осіб.

«Головною особливістю правопросвітництва та комунікації з громадськістю в умовах карантину є те, що потрібно оперативно реагувати на різноманітні правові новації і якомога доступніше через різні канали — як офлайн, так і онлайн — доносити цю інформацію до наших громадян. Однією з найактуальніших, окрім карантинної тематики, є тема земельної реформи. Тому в цьому напрямку нині найактивніше ведеться як правопросвітництво, так і комунікація», – розповів директор Регіонального центру з надання БВПД у Чернівецькій області Аркадій Мунтяну.

 

Від лекцій та правових квестів

Під час правопросвітницьких заходів фахівці системи БПД надають інформацію з певної теми, роз’яснюють норми законодавства, інформують про права людей та механізми їх захисту, розповідають про систему безоплатної правової допомоги тощо. Форма проведення кожного заходу обирається з урахуванням аудиторії.

«Різноплановість та нешаблонність – це ключові аспекти, які ми враховуємо при плануванні правопросвітницьких заходів. Адже ті лекції та вебінари, які доречні для дорослих, будуть зовсім нецікавими та неефективними для дітей та молоді. А для того, щоб наша робота в напрямі правової освіти мала системний характер, ми активно співпрацюємо з нашими партнерами, проводимо спільні правопросвітницькі заходи. Так ми можемо підійти до теми комплексно, розглянути проблему з різних аспектів, аби людина не лише дізналася про свої права, але й могла знаходити правильний вихід із ситуації, коли її права були порушені»,  – розповідає директорка Регіонального центру з надання БВПД у Миколаївській області Наталія Гнатуша.

 

Про права дітям: цікаво та доступно

Лекції, тренінги, відкриті уроки, квести та інші активності на тему захисту прав дітей – все це є невіддільною частиною правопросвітницької роботи фахівців системи БПД. За січень-листопад цього року центри з надання БВПД провели  понад 5,8 тис. дитячих правопросвітницьких заходів з загальним охопленням понад 328,5 тис. дітей.

Підготовка до таких заходів має бути не менш серйозна, ніж до «дорослих», адже безпосередня поведінка дітей та неординарність питань подекуди змушують замислитися й досвідчених юристів. Дитячі правопросвітницькі заходи охоплюють дітей різного віку. Для найменших – це знайомство з їхніми правами в ігровій формі, з використанням анімаційних фільмів, малюнків тощо. Школярі та студенти про свої права та способи їх захисту дізнаються не лише під час лекцій та бесід, а й за допомогою правових ігор. Для учнів старших класів проводяться інтерактивні лекції, диспути, інформаційні акції, флешмоби, брейн-ринги тощо.

Так, фахівці системи БПД Києва провели правову гру «Артеківський суд». Діти знайомились і фабулою справи та інсценували судове засідання на тему домашнього насильства. Вони самостійно обрали свої ролі в судовому процесі. Під час правової гри професіонали (суддя, юристи центрів з надання БВПД та адвокат) допомагали визначитися артеківцям з повноваженнями їхніх персонажів. Завдяки цій грі підлітки дізнались про відповідальність за вчинення домашнього насильства, про порядок притягнення кривдника до відповідальності і розгляду справи у суді.

Працівники Вінницького місцевого центру з надання БВПД разом з партнерами провели конкурс коміксів «Права людини очима молоді», на який надійшло понад 30 робіт з усієї області.

Фахівці Білоцерківського місцевого центру з надання БВПД та волонтери БПД взяли участь у підготовці та проведенні правового квесту, присвяченого 25-річчю Конституції України. Для дітей підготували безліч цікавих запитань, ребусів та інших творчих завдань. Ще один приклад – правовий квест для вихованців оздоровчого табору «Дельфін», що провели фахівці Регіонального центру з надання БВПД у Миколаївській області. Для успішного проходження квесту діти мали пройти декілька локацій, на кожній з яких на них чекали ігри та завдання присвячені темі прав людини, особистої безпеки, правилам виїзду за кордон, легальному працевлаштуванню тощо.

Новою формою правопросвітництва, яка вже полюбилась і дітям, і дорослим, став «Правовий кінозал». Його специфіка передбачає не лише перегляд художніх та документальних стрічок на правову тематику, а й обговорення та осмислення побаченого.

«Яскравим прикладом правової освіти студентської молоді є «Правовий кінозал» —  перегляд документальних фільмів на правову тематику. Під час перегляду активна молодь спільно з юристами аналізує фільм, дискутує, продумує різні варіанти ходу подій, які впливають на вчинки героїв та тягнуть за собою правові наслідки», – говорить фахівчиня Регіонального центру з надання БВПД у Кіровоградській області Ольга Салоїд.

 

Правова освіта у громадах

Правопросвітницькі заходи для дорослих проводяться з урахуванням потреб людей цих вікових категорій. Певні групи громадян мають спільні правові потреби або проблеми.

«Сьогодні ми особливо гостро відчуваємо, наскільки потрібною є наша робота в правопросвітницькому напрямку. Нам телефонують зі шкіл і просять зустрітися з учнями, щоб поговорити про протидію булінгу. Представники громад звертаються з проханнями приїхати і поінформувати мешканців про зміни в земельному законодавстві, учасники АТО – розповісти про пільги та соціальні гарантії для них. А ще обласна газета пересилає листи читачів, щоб юристи підготували фахову відповідь. Бачимо, що наші зусилля не марні, бо зростає правова свідомість і обізнаність нашого суспільства», – говорить в.о. директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області Ольга Чорна.

Для літніх людей за січень-листопад 2021 року було проведено 463  правопросвітницьких заходи, якими було охоплено понад 8,6 тис. осіб. Наприклад, фахівці системи БПД з різних регіонів проводять лекції для слухачів «Університету третього віку» на теми, які найбільш хвилюють літніх людей – призначення пенсії, аліментів на утримання батьків, як захистити себе від домашнього насильства тощо.

Для людей з інвалідністю відбулося 325 правопросвітницьких заходів, під час яких було охоплено понад 7,5 тис. осіб.

Так, місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги на Сумщині плідно співпрацюють з мережею «Українського товариства глухих». За допомогою перекладачів жестової мови юристи доносять правову інформацію та надають консультації членам цієї організації.

Під час проведення правопросвітницьких заходів важливим є інформування про алгоритми вирішення найбільш поширених і гострих проблем.

«Вебінар, який ми проводили спільно з нашими партнерами з U-lead для голів та представників органів місцевого самоврядування, був не просто начитуванням законодавства. Ми дуже серйозно готувались, бо на виході хотіли надати дієві механізми вирішення правових питань та таким чином зняти напругу в громадах. І я сподіваюсь, що нам це вдалось. Ми раді налагодити комунікацію з ОМС і робити все, щоб права жителів громади не були порушені», – розповідає фахівчиня Регіонального центру з надання БВПД у Донецькій та Запорізькій областях Крістина Мачулян.

 

Підготовка та поширення інформаційних матеріалів на правові теми

Під час проведення правопросвітницьких заходів важливою є розробка та розповсюдження серед населення, підприємств, установ та організацій інформаційних друкованих та електронних матеріалів з правової тематики відповідно до інтересів цільової аудиторії.

Цього року система безоплатної правової допомоги підготувала 21 найменування друкованої продукції з питань надання безоплатної правової допомоги та соціально-правових питань, які вийшли загальним накладом близько 1,2 млн примірників.

«Координаційний центр з надання правової допомоги в межах системного проєкту «Програма «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство України» підготував шість буклетів з питань земельних правовідносин. Оскільки земельне законодавство для непідготованої людини може видатися досить складною темою, то допомагає інформація в буклетах – з нею можна ознайомитися під час і після заходу, поставити додаткові запитання фахівцям», – розповіла начальниця управління комунікацій Координаційного центру з надання правової допомоги Фаїна Козирєва.

Крім того, у межах циклу інформаційних матеріалів з питань земельних правовідносин також вийшли дві збірки успішних справ. У ній зібрані правові історії клієнтів, які успішно завершилися завдяки роботі юристів та адвокатів, які співпрацюють з системою БПД.

Під час правопросвітницьких заходів з питань запобігання та протидії домашньому насильству, а таких цьогоріч проведено понад 1 тис. з охопленням 151,3 тис. осіб, розповсюджувався буклет з цієї теми.

Крім того, виготовлено чотири плакати щодо права на безоплатну правову допомогу для розміщення в місцях несвободи, а також здійснено додрук інформаційних матеріалів (плакатів та наліпок) з інформацією про єдиний телефонний номер системи БПД для розміщення в органах і підрозділах поліції.

Важливим є також розміщення зовнішньої реклами – плакатів, бігбордів, сітілайтів на вулицях, у громадському транспорті, громадських місцях.

«Нам вдалося налагодити чимало нових партнерських зав’язків для реалізації важливих проєктів, зокрема інформаційних компаній. Завдяки розміщеній зовнішній рекламі, яка популяризує систему БПД та проєкти, які вона реалізовує, ще більше киян та гостей столиці дізналися про можливості захисту своїх прав за допомогою фахівців центрів з надання БВПД», – говорить фахівчиня Регіонального центру з надання БВПД у місті Києві Олена Іванович.

Загалом, цього року система БПД провела чотири інформаційні кампанії: до 10-річчя ухвалення Закону України «Про безоплатну правову допомогу», щодо запобігання булінгу, запобігання та протидії домашньому насильству, щодо земельної реформи. У межах співпраці з місцевою владою розміщено 148 бігбордів та 259 сітілайтів з цих тем.

Ще один важливий канал комунікації – виступи та публікації у засобах масової інформації та соціальних мережах. Так, з метою інформування громадян про їхні права, у тому числі право на безоплатну правову допомогу, у межах комунікаційної стратегії системи БПД з 1 січня по 1 грудня 2021 року забезпечено вихід понад 77,3 тис. публікації у ЗМІ та мережі Інтернет, у тому числі на власних інформаційних ресурсах.

«Наші фахівці не тільки інформують громадян про систему безоплатної правової допомоги та можливості, які вона надає людям, а й оперативно та фахово реагують на виклики, які стоять перед громадою. З телеекранів та радіоприймачів, на шпальтах газет та у соціальних мережах допомагають людям вирішити ті чи інші проблеми у правовому полі. І це працює на наш імідж, посилює довіру до системи безоплатної правової допомоги як громадян, так і наших партнерів, а також дійсно приносить величезне моральне задоволення», – говорить заступниця директора Регіонального центру з надання БВПД у Херсонській області Олена Іпатенко.

 

Правопросвітництво як превентивний механізм

Правопросвітництво є певним превентивним механізмом, який не лише робить доступнішою якісну правову інформацію, а й сприяє формуванню правової культури українців.

«Правопросвітництво – це як інвестиція. Важко оцінити її результат одразу. Хороший результат – це коли під час заходу або відразу після нього людина оцінила свою ситуацію і вирішила чи потрібна їй зараз правова допомога, або ж вона може знадобитись їй у майбутньому. Особливо яскраво це простежується під час проведення заходів у сільській місцевості. На початку заходу у всіх все добре, а потім у людей виникають численні запитання. Коли ми вперше приїжджаємо у село, люди можуть бути дуже пасивними, а під час другого чи третього візиту біля клубу чи сільради на нас вже чекає черга», – розповідає фахівець Регіонального центру з надання БВПД у Чернігівській області Дмитро Савуляк.

Завдяки правопросвітницькій діяльності системи БПД все більше людей починають  цікавитися своїми правами та звертаються за безоплатною правовою допомогою. Громадяни можуть отримати безоплатну первинну правову допомогу у вигляді консультації на правопросвітницькому тематичному заході, під час теле- та радіоефірів, прочитати юридичну консультацію у друкованих газетах, інтернет-виданнях та соціальних мережах. Також люди, які отримали відповідні консультації під час правопросвітницьких заходів, вчасно оформлюють документи, рідше припускаються юридичних помилок, а це зменшує кількість звернень до суду, а відтак – знижує навантаження на судову систему.

«Для системи БПД активна комунікація з суспільством – одна із важливих цілей. Чим більше людей про нас знає, тим охочіше вони звертатимуться до системи БПД та отримуватимуть якісну правову допомогу, а в результаті – вирішать у правовий спосіб питання, які часто тягнуться роками. На найближчі роки ми маємо амбітні цілі для розвитку правопросвітництва у системі БПД. Ми хочемо залучити до нашої правопросвітницької діяльності ще більше партнерів та навчити ще більше українців захищати свої права», – підкреслив в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь